Blog: Øvelser til ligeudretning

I min sidste blogpost (som du finder lige her) forklarede jeg om hestens naturlige skævhed/crookedness, om dens oprindelse og hvorfor det er vigtigt, vi træner os ud af den. I dette oplæg vil jeg forklare, hvordan du kan opnå den ønskede og vigtige ligeudrettethed.


Blot for at opsummere kort fortalte jeg, at heste er født med enten mere vægt på højre skulder eller venstre skulder. Denne skævhed kalder man hestens naturlige og medfødte skævhed og man sammenligner det med at være enten højre- eller venstrehåndet.

Her udføres en versade.

De fleste heste er ’højrehåndet’ ligesom mennesker. Når vi har fundet ud af, hvilken skulder vores hest har mest vægt på, skal vi til at finde ud af, hvordan man bedst får rettet hesten op.

Der er flere forskellige måder at gøre dette på. Men regel nr. 1 er at sørge for at gøre sin træning varieret, da én slags træning kan have lige så stor belastning for hesten, som hvis den går med en ukorrigeret skævhed resten af dens liv.


Hvis hesten har mest vægt på dens højre skulder, vil vægten falde diagonalt fra det venstre

bagben, til det højre forben. Dette vil komme til udtryk ved at man med det blotte øje kan se det venstre bagben hænge mere ind i volten, og at hesten ikke vil tage vægt på dette i lige så høj grad som det højre. Nogle af de typiske tegn på dette er, at hesten vil smede i traven eller at den vil have sværere ved at springe an til den ene galop fremfor den anden, da den ikke har vægten på bagbenet til at kunne sætte korrekt af.


Derfor skal vi gå ind og arbejde med at få det venstre bagben til at træde frem under hesten, så den kommer lige meget frem i begge sider, og hestens højre skulder vil blive lettet.

Har hesten mere vægt på venstre skulder, er det selvfølgelig det højre bagben, der skal ind og lette den venstre skulder. Og denne efterstræbte ligeudrettethed kan man faktisk opnå i noget så enkelt som dressurøvelser. Jeg bruger øvelserne, mens jeg rider, men samtidig er jeg også rigtig glad for at bruge dem fra jorden.


Når man ser hesten arbejde fra jorden, kan man lære at se, hvordan hesten arbejder og hvordan den bevæger sig, og dette kan man drage fordel af, når man sidder i sadlen. Man opdager ofte ting fra jorden, som man ikke opdager, når man sidder på hesten. Her er nogle af de øvelser, jeg finder vigtigst for at træne sig ud af hestens naturlige skævhed:


Versaden:

Versade er nok den øvelse, vi bruger mest, når vi rider. Den kan man bruge uanset om man rider på en cirkelvolte, et lige spor som fx en ovalbane, eller hvis du rider en tur i skoven. Versaden, som også hedder shoulder-in på engelsk, vil når den udføres korrekt, netop få hestens skulder ind på plads og derved lette skulderen.


Traversade:

Traverse, også kaldet haunches-in, er en lidt mere avanceret øvelse og da den er ganske ulogisk for hesten, vil jeg ikke anbefale, at man giver sig i kast med denne, før man har godt

styr på sin versade, da den netop er en udbygning i den øvelse. Det er en svær øvelse for hesten, fordi den skal holde sin skulder på plads, og samtidig træde ind under tyngdepunktet med det udvendige bagben. Det er en øvelse, der tager lang tid at lære og man kan arbejde i årevis på at få den finpudset.


Der er to måder, man kan gøre det lettere for sig selv og hesten at lære denne øvelse på. Den ene er, at man starter med at lære hesten øvelsen fra jorden, så den har bevægelsen i kroppen og forstår, hvad den skal, inden man sætter sig i sadlen. Den anden er et super godt trick, som jeg lærte af min læremester Eyjólfur Ísolfsson, hvor man rider hesten fra versade ind i en renverse/traversade – Forklaring følger.


Forestil dig, at du rider på hovslaget i skridt. Du laver en versade til højre, skulderen er perfekt på plads, din indvendige schenkel er oppe ved skuldren og din udvendige schenkel ligger i ’neutral’ stilling. Så laver du et stillingskift, så din udvendige schenkel falder op til skulderen og din indvendige ryger tilbage, og du stiller hesten let udad. Så har du faktisk i en traversade/renversade*. Det er stadig en svær øvelse for hesten, så i starten vil du måske føle, at det er meget svært for den at stille sig den anden vej. Men med en god portion tålmodighed og fairplay overfor hesten, vil den hurtigt forstå hvad den skal.


Med denne øvelse kan vi påvirke hesten til, at den træder ind under sig selv med det svage bagben, samtidig med, at den får lettet den tunge skulder, så denne øvelse er ideel til ligeudretning af hesten.

Renversade/traverse.

Schenkelvigning:

Schenkelvigning er også en ideel øvelse til ligeudretning. Den kan bruges på flere forskellige måder. Enten kan man bruge den således, at man åbner mere op for den skulder, som

vi ønsker hesten skal tage mere vægt på, ved at have knap så meget overtrædning med

bagbenene, eller også kan man lave den, hvor der er en stor overtrædning både for- og bagtil. Hesten vil altså også komme godt ind under tyngdepunkt i denne øvelse.


Disse øvelser kan også laves på volte, og det er godt at skifte mellem udførelsen og øvelserne, så man ikke bliver i det samme hele tiden. Man skal huske på, det er hårdt for hesten, og vi skal gøre det så sjovt og let som overhovedet muligt.


Halfpass:

Når vi er blevet rigtig nørdede og hesten arbejder let og ubesværet med de overstående

øvelser, kan vi gå i gang med en noget sværere øvelse, men som er en af mine absolut favoritter, nemlig halfpassen. Halfpass er faktisk en traversade i diagonal bevægelse, hvis man kan sige det sådan. I stedet for at hesten går ligefrem i en traversade, vil hesten gå til siden med udvendige ben inde under tyngdepunktet og skulderen inde på plads. Denne øvelse får hesten til at arbejde med sin bagben, som vil vinkles og tage mere vægt, således at vægten kommer bagud i stedet for at ligge på forparten.


Dette er blot nogle få af de øvelser, vi kan lave. Alle slags dressurøvelser er gode smidigheds- og styrkeøvelser og med tiden skal vi også stræbe mod at få hesten til at lægge mere og mere vægt på bagparten, således at hesten ikke har for meget vægt på forparten, som vil blive overbelastet.


Udover øvelser fra jord og i sadlen bruger jeg også dobbeltlongeringen, som en afveksling i min træning. Med dobbelt-longeringen er det som at have et sæt tøjler, som jeg kan påvirke hesten med, til at bevæge sig som jeg gerne vil, uden jeg sidder på den og belaster den med min vægt og mine skævheder.


Hvis du vil se nogle af disse øvelser i praksis, kan du gå ind og følge min instagram, hvor jeg

jævnligt lægger træningsvideoer op.


*For de nysgerrige vil jeg kort forklare, hvad en renversade er.

En renversade er i praksis det samme som en traversade, men forskellen ligger noget så enkelt i, hvilken vej hesten er bøjet til i forhold til barrieren.


Hvis din hest laver en traversade med bøjning ud af, er dette en renversade. Den vej hesten er bøjet eller stillet til, vil altid blive hestens indvendige, og hvis den indvendige er ’udad’ mod

barrieren, vil traversaden som sagt blive til en renversade og en versade vil blive til en

kontraversade.


Min næste blogpost og sidste i denne serie om træning for ligeudretning, kommer til at handle om konkurrenceformen Gæðingafimi. Her kan vi gøre brug af alle de øvelser, vi har lært hesten, på en sjov, powerful og vanvittigt flot måde.


Dette sker i forbindelse med, at der netop rides Gæðingafimi til den store mesterliga på island, Meistaradeild, på torsdag d. 14 marts.


Her fortæller jeg også en spændende mulighed jeg har fået :-)