Træn din hest til en bedre samling

Geit uppá hól (eller på dansk: ged på bakke) er en øvelse, der styrker hestens core-muskulatur. Cecilie Langvad fra Liselund Islandsheste viser dig her, hvordan du udfører den.

Cecilie Catharina Langvad er født og opvokset på Stutteri Liselund Islandsheste 1, der ligger i Helsinge i Nordsjælland. Siden før hun kunne gå, har det ligget i kortene, at Cecilie skulle være islandshestepige. Morens onkel var en af de første, der importerede islandske heste til Danmark og siden da har flere medlemmer af familien været med helt fremme i udviklingen af det Danske Islandshesteforbund og på sportsbanerne, hvor der både er hentet medaljer hjem ved DM, NM, EM og VM.


Cecilie selv er også en meget ambitiøs konkurrencerytter. Hun har øje for detaljen og stræber altid efter at blive dygtigere og tilegne sig mere viden. Dog aldrig på bekostning af forholdet til sine heste. Det er nemlig super vigtigt for Cecilie, at træningen skal være sjov for både hest og rytter. Uanset om man rider konkurrencer eller skovtur. 


Nu har du mulighed for at få et indblik i, hvordan Cecilie træner sine heste. I dag sætter hun her på Fifla.dk fokus på øvelsen Geit uppá hól.


Træning af hestens core muskulatur med Cecilie Langvad

Core træning - Geit uppá hól - ged på bakke, eller hvad man nu ønsker at kalde denne øvelse.

Denne øvelse er som, det ligger til navnet, ideel til at træne hestens core muskulatur (på dansk kan man bruge betegnelsen kropsstammen eller kropskorsettet). De muskler, der dækker over denne betegnelse, er musklerne i og omkring rygsøjlen, lænden, hoften og abdomen - altså maven.


Når vi bruger coretræning som denne, går vi ind og styrker og stabiliserer den muskulatur, der skal hjælpe hesten til at bære sig selv. Bagbensmuskulaturen vil strækkes og styrkes, og ryggen vil automatisk komme op. Da denne øvelse også har en samlende effekt på hesten, er den særligt god for individer, der har en svag ryg eller svage bagben, eller som har en frygt for samlingen, fordi de simpelthen ikke er godt nok fysisk forberedt.


Jeg begyndte at bruge netop denne øvelse i min træning, da min hingst, Grani frá Torfunesi, er en meget leddeløs type. Jeg følte, han manglede styrke og stabilitet til at bære sig i tölten i længere tid ad gangen uden at begynde at finde for meget støtte på tøljen. Hurtigt blev det alt for hårdt for ham, fordi han tager så lange skridt og bruger så meget energi på at bevæge sig med hele sin krop. Derfor følte jeg, at jeg måtte tænke andre baner, så jeg kunne hjælpe ham på bedste vis til at gøre træningen lettere for ham.


Jeg er meget glad for at søge inspiration udefra og er altid åben overfor, at tingene kan gøres på andre måder, end de måske mere ‘traditionelle’ metoder, der indimellem kan være en tendens til at holdes fast ved i islænderverdenen.


Jeg har netop fundet min inspiration til denne øvelse fra den klassiske dressur, hvor man bruger den, når hesten skal lære øvelser som Piaff eller Levade fra jorden.


Hvordan lærer man hesten denne øvelse?

Målet med denne øvelse er, at hesten skal formå at stå så langt inde under sig selv, som overhovedet muligt.


Det er vigtigt at huske på, at denne øvelse er meget krævende for hesten, så man skal være tilfreds med få babysteps for hver gang og når hesten formår at stå meget samlet, at man ikke kræver, at den står der for længe.


Når man starter ud, vil jeg anbefale, at man lægger en bom foran hesten for at markere for den, at den ikke skal træde henover denne, men stå med forbenene lige bagved.

Når hesten står i rette position, sørger jeg for at holde en tæt kontakt til tøjlen, for at kunne nå at stoppe den, hvis den overvejer at træde over bommen. Herefter kilder man hesten lidt på bagbenet, til den løfter det.

Cecilie Langvad fra Liselund Islandsheste søger inspiration i den klassiske dressur, når hun skal uddanne sine islændere (Foto: Cecilie Langvad, Liselund Islandsheste)

I starten kræver man ikke, at den tager et stort skridt og for nogle heste kan det være svært for dem at forstå, at de ikke skal gå frem eller flytte sig til siden. Nogle heste vil også føle sig så irriteret af pisken, at de bare løfter benet. Ved sidstnævnte er det vigtigt at blive ved at kilde den, indtil den sætter benet ned, måske bare 2cm foran dens oprindelige spor. Hvis hesten træder tilbage med det samme, beder jeg den straks tage benet frem igen, så den forstår, at den ikke skal tænke bagud med bagbenene, men derimod fremad.

Når hesten gør bare en lille smule i den rigtige retning, er det vigtigt at fjerne alt pres og rose den rigtigt meget. Hvis du bruger godbidder, er det også en god idé at belønne på denne måde.


Stop mens legen er god!

Jeg beder ikke om ret meget den første dag. Så snart hesten har gjort det rigtigt 2-3 gange, trækker jeg den frem og giver den fred. Jeg synes, det er vigtigt at stoppe, mens der har været succes med opgaven, så hesten ikke bliver forvirret og måske frustreret og du så bliver nødt til at stoppe på et dårligt tidspunkt.


Mennesker er gode til, at når man får 2-3 rigtige skridt, bliver vi grådige og vil have mere og mere. Stop hellere mens legen er god - også selvom du er i tvivl om hesten har forstået, hvad den skal. Når du har gentaget det nogle dage i træk, vil hesten begynde at forstå, hvad idéen med det hele er.


Bliv ikke frustreret, selvom du kan føle de første dage, at det endelige resultat er rigtig langt væk. Det tager tid og styrke for hesten at ende med at kunne stå helt samlet.


I videoen i toppen af artiklen kan du se min hests udvikling og hvordan du træner fra gang til gang. På ét af klippene kan du også se, hvor mange kræfter hesten bruger på at stå i denne position, så hav det i baghovedet, når din hest er kommet længere hen i processen. Hellere stoppe mens det stadig er sjovt og let, end at gøre det til en sur og hård opgave for hesten.


Følg Cecilie Langvad på Instagram for flere tips og tricks til træning fra jorden. Du finder hendes profil her.